빈 필 신년음악회의 불편한 진실

우수 컨텐츠 잡지 

기사 업데이트 시간: 2013년 3월 1일 12:00 오전

빈 필 신년음악회의 불편한 진실

그것은 약 81개국에서 6천만에 가까운 사람들이 TV로 시청하며, 매해 그 시청자 수가 늘어나는 한 해 중 가장 큰 클래식 콘서트다. 그러나 빈 신년음악회의 중심에 있는 그 오케스트라는 여성 및 소수에 대한 불법적 차별과 나치의 과거로부터 끊임없이 드러나고 있는 추한 비밀의 혐의를 받고 있다.
쇼가 커질수록 대중의 조사는 철저해진다. 이 행사를 주최하고 연주하는 빈 필하모닉 오케스트라는 중국ㆍ일본을 비롯해 카네기홀에 최고의 티켓 가격을 요구하는 세계적인 악단 중 하나이다. 주로부터 월급을 받는 빈 슈타츠오퍼 소속 단원들로 구성된 이 단체는 1997년 2월까지도 단원 전원이 남성으로 유지됐던, 세계 오케스트라 중 가장 마지막으로 여성을 받아들인 곳이다. 세계 주요 오케스트라와 비교해도 가장 적은 여성 단원을 두고 있다. 총 126명 중 단지 7명만이 여성 음악가다. 오케스트라 측은 차별이 행해진다는 지적에 대해 여러 변명을 늘어놓는다. 자녀가 있는 여성들이 긴 해외 연주 여행에 적합하지 않다는 주장부터 그들이 단합된 소리를 불안정하게 만들 수 있다는 주장까지 말이다. 빈 필의 대부분 단원들은 빈 혹은 그 주변에서 작곡된 핵심 교향악 레퍼토리들이 지닌 스타일적 동질성이 보장될 수 있도록 교육받은 이들이다.
그런데 단원 구성의 급진적인 변화는 베토벤ㆍ브람스ㆍ브루크너와 슈트라우스 가의 음악을 연주함에 있어 오케스트라의 권위를 위험에 빠뜨릴 수도 있다는 게 그들의 주장이다. 그러나 숫자가 보여주는 성차별은 분명 법에 저촉되는 것이다. 2011년 7월 오스트리아 정부는 빈 필의 노골적 불균형에 대한 의회의 지적에 직면했고, 이후 229만 유로(한화 약 33억 원)의 재정을 삭감하는 것으로 빈 필을 징계했다. 그러나 변한 것은 없다. 최근 문제를 겪고 있는 빈 필의 단장 클레멘스 헬스베르크 교수는 “예술에 할당제를 도입할 수 없다”라는 발언을 남기기도 했다.
한 해의 첫 날 오전 11시, 어떤 비평가들은 그 몇 안 되는 여성들이 이 주요한 행사에 참여했는지를 확인하기 위해 무지크페라인잘의 무대 위를 살핀다. (예산 삭감 직후였던) 2012년 1월에는 민중의 처벌에 대항하는 제스처로 단 두 명의 여성 단원이 그 무대에 섰다. 2013년에는 여섯 명이었다.
이와 비슷하게, 빈 필은 소수 인종에 대한 불법적인 장벽 또한 지니고 있다. 빈 국립음대 학생의 3분의 1이 극동아시아 출신이지만 빈 필에 아시아인 혹은 ‘백인이 아닌 단원’은 없다. 뉴 재팬 필하모닉 출신의 튜바 주자 스기야마 야스히토는 2003년 빈 슈타츠오퍼에 고용되었으나 필하모닉 단원으로는 거절당했다. 3년 후 스기야마는 빈을 떠나 세계적 수준의 클리블랜드 오케스트라에 합류했다. 빈 필 내에서 ‘장점’이란 단원이 될 자격과는 거의 관계가 없다. 그것은 가끔씩 아버지에게서 아들로, 혈통으로 대물림 되는 것이다. (빈 필 대변인은 두 명의 연주자들이 아시아계 부모를 두고 있다는 점을 강조하며 인종 차별을 부정하고 있다)
빈 슈타츠오퍼 음악감독이자 2013년 신년음악회를 지휘한 프란츠 벨저 뫼스트는 지난 기조연설에서 “우리는 한 세기 전의 ‘미국화’와 비슷한 ‘아시아화’에 직면했는가”라고 말하며, 만연된 두려움을 표시했다. 제노포비아, 즉 외국인 혐오증은 빈 사람들의 DNA에 박혀 있다. 빈에서 외국인이란, 다뉴브 강 유역 저편에서 온 모든 이들을 일컫는다. 루마니아 사람들은 빈 필에서 허용되지만 러시아 사람들은 그렇지 못하다.
지난 2월, 두 명의 트롬본 주자들이 사직했다. 수석주자 이언 부스필드는 영국인이고, 제러미 윌슨은 미국인이다. 각각 일신상의 이유를 댔지만, 영어를 쓰는 나라에서 온 뛰어난 연주자들이라는 공통점을 무시할 수 없다. (아직 오스트레일리아 사람 두 명이 현악 파트에 남아 있다.)
인종 차별이라는 혐의는, 7년이라는 나치 통치 기간 중 이 오케스트라의 역할에 대한 회의를 다시금 일깨웠다. 히틀러의 오스트리아 합병 75주년이 이번 3월로 다가오면서, 오스트리아 역사학자들은 1938년 이전부터 35명 빈 필 단원들이 골수 나치 당원이었으며, 거의 반 이상의 단원이 곧 나치에 합류했음을 상기시키고 있다.
유태인이거나 좌파였던 15명의 단원들은 수용소에 보내졌고, 일곱은 죽었다. 나치의 패배 21년 후인 1966년, 수치심을 모르는 빈 필은 나치 정권의 빈 지구 지도자였으며 학살의 장본인인 발두어 폰 시라흐에게 최고의 명예를 부여했다. 또한 네덜란드에서의 인종 청소를 담당했던 아르투어 자이스 잉크바르트와도 밀접한 관계를 유지했다. 불편한 진실들은 계속해서 드러나고 있다.
믿음을 얻기 위해 빈 필은 1992년 그들의 많은 악행을 담은 ‘왕들의 민주주의(Democracy of Kings)’라는 책을 출판했다. 현재 빈 필의 단장을 맡고 있는 헬스베르크 교수가 이 책을 집필했으며, 최근 그는 독립적인 역사학자 세 명을 임명해 오케스트라 기록 보관소를 조사하고 그 결과를 보고하도록 했다. 그 내용을 빈 필 웹사이트에 게재할 것이라 약속했다.
특히 흥미로운 점은 신년음악회의 비밀스러운 근원이다. 이 행사는 1939년 라이히가 오스트리아를 ‘주’로 강등하며 창설됐다. 세계적인 관심을 얻기 위해 필사적이었던 빈 필은 그들의 최고 장기이자, 터벅거리는 독일 사람들은 절대로 박자를 맞출 수 없었던, 슈트라우스 왕조의 거부할 수 없는 4분의 3박자 춤곡을 연주하기 위한 허가를 받기 위해 나치의 고위 간부들과 연계했다. 빈 신년음악회는 오케스트라와 나치의 공모에 기인한다. 이 이벤트가 세계 문명국가들에 중계되기 전에, 그 역사적 사실과 계속되는 차별 관습부터 숙청되어야 할 것이다. 번역 이윤희(인디애나 음대 박사)

Uncomfortable Facts of the New Year’s Day from Vienna

It is the biggest classical concert in the calendar, watched on television by up to 60 million viewers in 81 countries, the totals rising year by year. Yet the orchestra at the heart of the New Year’s Day concert from Vienna is facing charges of illegal discrimination against women and minorities, and ugly secrets that keep arising from its distant Nazi past.
The bigger the show, the greater the public scrutiny. The Vienna Philharmonic Orchestra, which owns and plays the event, is one of the world’s signature ensembles, commanding top ticket prices in China, Japan and Carnegie Hall. Made up of state-salaried musicians from the Vienna Opera, the Philharmonic was the last orchestra in the world to admit women to its ranks, maintaining an all-male membership until as recently as February 1997. Today, it still has the fewest female musicians of any major classical ensemble, just seven out of a total 126.
It has given any number of excuses for practising discrimination, from claiming that women with babies would not be suitable for long overseas tours, to arguing that they would destabilise its singular sound. Almost all VPO players are Austrian trained, ensuring a stylistic homogeneity in core symphonic repertory, much of it composed in or around Vienna.
A radical change of personnel might, it is argued, imperil the orchestra’s authority in Beethoven, Brahms, Bruckner and all the Strausses. Sex discrimination, however, is against the law. In July 2011, the Austrian government penalised the VPO with a 2.29 million Euros ($3.02m) funding cut after facing parliamentary objections to its blatant imbalance. Still, nothing changed. Challenged recently, the VPO chairman professor Clemens Hellsberg said: ‘In art, you cannot impose quotas.’
At 11 am on the first day of the year, critics scan the Musikvereinsaal stage to see how many women have been permitted to join the main event. In January 2012, there were just two, an act of defiance against public punition. In 2013, there were six.
The VPO operates a similar illegal barrier against ethnic minorities. There are no Asian or non-white members, even though one third of the students at Vienna’s University of Music come from the Far East. A tuba player from the New Japan Philharmonic, Yasuhito Sugiyama, was hired by the State Opera in 2003, but was refused membership by the Philharmonic. After three years, Mr Sugiyama quit Vienna to join the world-class Cleveland Orchestra. Merit, in the VPO, has little to do with membership, which often passes from father to son. (VPO spokesmen deny racial exclusion, noting that two present players have a parent of Asian extraction.)
Franz Welser-Most, music director of the State Opera and conductor of the 2013 New Year’s Day concert, voiced a widespread fear when, in a keynote speech last month, he demanded: ‘Are we faced with a phenomenon of “Asianisation”, much like the “Americanisation” of a century ago?’ Xenophobia, the fear of foreigners, is rooted in the Viennese DNA. Foreign, in Vienna, means anyone from beyond the Danube Basin. Rumanians are tolerated in the VPO, Russians not.
In February this year, two trombonists resigned. Ian Bousfield, the principal, is British. Jeremy Wilson is American. Although each gave personal reasons for his departure, there was no ignoring the congruity: these were prominent players from English-speaking countries (two Australians remain in the strings section).
Charges of racial discrimination revive questions about the orchestra’s role under seven years of Nazi rule. As the 75th anniversary of Hitler’s Anschluss approaches this month (March 2013), Austrian historians remind us that 25 VPO players were fullblown Nazis before 1938 and almost half the band joined the party soon after.
Fifteen players ? Jewish or politically on the left ? were sent to concentration camps. Seven died. In 1966, 21 years after the Nazi defeat, an unrepentant VPO gave its highest honour to Baldur von Schirach, the Vienna Gauleiter in charge of genocide. It also maintained close links with Arthur Seyss-Inquart, who presided over the ethnic cleansing of the Netherlands. More uncomfortable facts continue to emerge.
To its credit, the VPO published many of its misdeeds in a 1992 history by its present chairman, titled ‘Democracy of Kings’. Professor Hellsberg has appointed three independent historians to examine the orchestra’s archives and report their findings this month. The results, he promises, will be published on the VPO website.
Of exceptional interest will be the closely-guarded origins of the New Year’s Day concert, an event devised in 1939 after the Reich reduced Austria to provincial status. The VPO, desperate to save its international profile, used high-rank Nazi connections to win permission to show off what it did best ? playing the irresistible ¾ dances of the Strauss dynasty, a step the plodding Berliners could never match. The New Year’s Day concert is rooted in the orchestra’s complicity with Nazism. That historical fact, along with continued discriminatory practices, will need to be purged before the Vienna Philharmonic can take its place among the world’s civilised nations. NL

Back to site top
Translate »